23. 4. 2019
V anonymním dotazníku, vyplňovaném dětmi v týdnu před velikonočními prázdninami, jsme získali odpovědi od 52 žáků (19 ze 3.třídy, 13 ze 4.třídy a 20 z 5.třídy). Z toho bylo 30 dívek a 22 chlapců. Dotazník se zaměřoval na hraní počítačových her – kdo hraje, na čem hraje, jak dlouho hraje… Následující řádky vás seznámí s nejzajímavějšími výsledky, které dotazník přinesl.
Hraní her přiznalo 85% žáků. Ty, které odpověděly, že nehrají, byly pouze dívky (2 dívky ze 3.třídy a 6 dívek z 5.třídy). Chlapci hrají všichni.
Zjišťovali jsme, na čem žáci hry hrají. Největší podíl zastupuje hraní na mobilním telefonu, poté na tabletu, na PC, herní konzoli, nejméně hrají žáci na notebooku.
PC | Notebook | Tablet | Mobilní telefon | Herní konzole |
16 % | 8 % | 22 % | 41 % | 12 % |
V jedné z otázek žáci odpovídali, co dělají jako první, když přijdou domů. Většina si nejdříve udělá domácí úkoly, určitá část se věnuje domácím pracem. Pouze 11% žáků si zapíná počítač.
Domácí úkoly | Zapnu televizi | Zapnu počítač | Jdu ven s kamarády | Jdu do kroužku | Dělám domácí práce | Jiné aktivity |
44 % | 5 % | 11 % | 11 % | 11 % | 22 % | 9 % |
Zajímavý je i důvod, proč děti hrají počítačové hry. Na výběr měli 6 různých možností. Jednoznačně vítězí hra pro zábavu a z nudy.
Z nudy | Pro zábavu | Pro kontakt s kamarády | Soutěžím s ostatními (chci vyhrát) | Chci dělat to, co dělají ostatní (chci zapadnout) |
Jiné důvody |
23 % | 55 % | 8 % | 6 % | 5 % | 2 % |
Dále bylo zajímavé dozvědět se, co hraní her žákům přináší. Opět vítězila zábava – 41%. Následoval odpočinek – 28%.
Varující je však zjištění, že 9% dětí hraní her přináší únik z reality a 4% i nedostatek spánku. Tyto odpovědi se vyskytovaly převážně u našich nejstarších dětí, tzn. u žáků 5.třídy. To potvrzuje celkové republikové výzkumy, které udávají jednoznačnou souvislost - počet dětí hrajících hry se zvyšuje s věkem. To pro rodiče přináší důležitou informaci – čím je dítě starší, tím více je potřeba kontrolovat jeho čas a aktivity na PC a mobilním telefonu.
Na otázku, zda mají žáci domluvená pravidla pro hraní her s rodiči, odpovědělo 60% žáků, že NEMAJÍ !!! Toto zjištění jen potvrzuje již výše uvedené doporučení kontroly aktivit dětí .
Protože se hraní počítačových her děje mimo školu, předkládáme rodičům výsledky dotazníku k zamyšlení.
Doporučujeme si znovu projít způsoby, jak zvýšit dohled a kontrolu nad časem a obsahem aktivit dětí na mobilních telefonech, tabletech, počítačích i herních konzolích.
Výsledky výzkumu Nadace proměny Karla Komárka - Kde a jak děti tráví volný čas.
Základní škola Jarošov je zapojena do dvouletého projektu Erasmus+. Je to program EU pro vzdělávání, odbornou přípravu, mládež a sport "Podpora zdravého školního života ve zdravé Evropě" na období od 1. 9. 2020 do 31. 8. 2023. Naše škola získala grant na mobility učitelů i žáků. Cílem všech typů mobilit je podporovat studující a umožnit jim osvojení znalostí či dovedností v cizím jazyce během zahraničních pobytů, zvýšit tak jejich osobní rozvoj.
V rámci tohoto projektu spolupracuje škola s partnerskými školami z Irska, Německa, Bulharska a Francie.
Mateřská škola je zapojena do projektu Celé česko čte dětem.
Mapa webu
Přihlásit |
Redakční systém: DAT s.r.o.